כל עובד שנפגע בעבודה זכאי לדמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי, כולל עובדים שאינם ישראלים – קרי פלסטינים, פליטים ומהגרי עבודה. אלא שבפועל עד היום נשללה זכות זו מעובדים פלסטינים במקרים רבים. הסיבה: הדרך להגיש מסמכים ולברר פרטים לגבי התביעה הייתה רק באמצעות הגעה לסניף, אפשרות שנמנעת מעובדים פלסטינים שאין להם גישה חופשית לישראל. בשעה שעבור עובד ישראלי שנפגע בעבודה מונפק קוד באמצעותו ניתן לטפל בתביעות באופן מקוון, עובדים לא ישראלים לא זכו לקבלת הקוד, דבר שהקשה עליהם מאוד לממש את זכאותם.
בראשית פברואר 2022 לאחר פניות רבות של מען וקו לעובד, התחיל המוסד לביטוח לאומי להנפיק קוד לאתר גם לעובדים שאינם ישראלים. לכאורה מדובר בשינוי טכני קטן, אבל במשרד מען בירושלים מגדירים אותו כמהפכה שתשפר את האפשרות של עובדים פלסטינים שנפגעו בעבודה לקבל את הפיצוי המגיע להם.
עובד שנפגע בתאונה ומגישים תביעה לדמי פגיעה בעבודה, נדרש להגיש טפסים ומסמכים רבים כדי שתביעתו תאושר. לעתים קרובות הביטוח הלאומי מבקש מסמכים נוספים לאחר שהוגשה התביעה, ועובד שלא עונה על הדרישות בזמן מאבד את זכויותיו.
עד לפני מספר שנים היה הקשר עם המוסד לביטוח לאומי מתנהל בדואר. התקשורת המקוונת שנכנסה לשימוש לפני מספר שנים שיפרה באופן משמעותי את האפשרות של עובדים ישראלים לקבל את זכויותיהם. עובדים תושבי הרשות הפלסטינית, בניגוד לתושבים ישראלים, "אינם מופיעים במערכת" של המוסד לביטוח לאומי (אע"פ שהם משלמים כל חודש באמצעות המעסיק דמי ביטוח לאומי). לכן הם היו חייבים עד היום להתייצב פיזית בסניף הביטוח הלאומי – אפשרות שכאמור אינה פתוחה בפניהם, ומקל וחומר בנסיבות שאחרי תאונת עבודה.
עובדים רבים שתביעותיהם הוגשו בסיוע של מען נתקלו בקשיים גדולים לקבל את התשלום. פניות של מען בכתב זכו לתשובות באיחור ניכר, והתוצאה הייתה במקרים רבים מחיקת התביעה בגלל חוסר במסמך, בלי שהעובד ומען יכולים לעשות משהו בעניין. במקרה אחר, הועבר תשלום לחשבונו של העובד, אך העובד לא יודע על כך במשך תקופה ארוכה ביותר.
על רקע מצב עניינים פוגעני זה פנה מען בפברואר 2021 יחד עם קו לעובד והקליניקות לזכויות האדם באונ' העברית, בדרישה להשוות את מעמדם של עובדים פלסטינים שנפגעו לזה של עובדים ישראלים.
כעבור שנה, בראשית פברואר 2022, התבשרנו על השינוי המיוחל. היום יכול כל עובד, גם אם אינו בעל ת.ז. ישראלית (תושבי רשות, מהגרי עבודה, פליטים), להנפיק לעצמו קוד וסיסמא לאזור האישי במוסד לביטוח לאומי, באופן מקוון ופשוט כמו כולם.
השינוי החשוב הזה אינו פותר את הבעיות של מאות עובדים בשנה שנפגעים בתאונות עבודה, ונתקלים בשורה של מכשולים בדרך, בין היתר מצד המעסיקים. כמו כן, התיקון נוגע אך ורק למי שכבר הגיש תביעה, שכן רק לאחר מכן מונפק לו הקוד.
מען בשיתוף עם ארגונים אחרים ימשיך במערכה לוודא שכל עובד יזכה ליחס שווה ולא ייפול קורבן לסיבוכים בירוקרטיים דווקא ברגע הכי רגיש של תאונת עבודה שהשאירה אותו פצוע וללא פרנסה.