מבוטח ישראלי, במאה ה-21, יכול כמובן להנפיק לעצמו בקלות קוד משתמש וסיסמה לאזור האישי באתר המוסד לביטוח לאומי. באתר הוא יוכל לא רק לקרוא עדכונים ומכתבים, אלא גם להגיש תביעות ומסמכים במהירות, נוחות ואמינות.
לא כך היה עד לאחרונה עבור עובדים תושבי הרשות הפלסטינית שמועסקים בישראל. עובדים אלו לא יכלו לייצר קוד משתמש ולא נפתח להם אזור אישי במוסד לביטוח לאומי במקרה של תאונת עבודה. התוצאה היתה עיכובים של חודשים ושנים בטיפול בתביעות ופעמים רבות דחיית תביעות מוצדקות בשל העדר תקשורת.
מען ארגון עובדים פנה בנושא פעמים רבות ודרש להסדיר את הנושא. בין השאר עלה הנושא בתכנית הרדיו "יהיה בסדר" בגלי צה"ל. כתוצאה הצלחנו לאחרונה (מרץ 2024) להביא לכך שהמוסד לביטוח לאומי ישיק טופס מקוון ייעודי לעובדים זרים ותושבי הרשות הפלסטינית. עובדים אלו יכולים מעכשיו במצב של פגיעה בעבודה לפנות בבקשה להנפקת מספר מזהה שמאפשר להם שימוש ישיר באתר האינטרט באמצעות אזור אישי דבר שמשפר באופן דרמטי את השרות.
ראאד למשל הוא תושב אזור רמאללה. הוא עבד בישראל, עם אישור עבודה ותלושים. הוא עבר תאונת עבודה קשה בה נפל מגובה רב בחודש דצמבר 2019.
ראאד פנה ל'מען – ארגון עובדים', וביקש את עזרתנו – בין היתר בהגשת תביעה לדמי פגיעה למוסד לביטוח לאומי.
*עובדים שאינם ישראלים אך עובדים בעסקים ישראליים, בישראל ובהתנחלויות, מבוטחים מכוח חוק הביטוח הלאומי למקרים של פגיעה בעבודה, לידה ופשיטת רגל של המעסיק.
תביעה לדמי פגיעה אינה תביעה מסובכת, וכל אדם יכול למלא את הטופס ולהגיש לביטוח לאומי בעצמו, ללא עזרת איש מקצוע. לא כך היה עבור עובדים תושבי הרשות הפלסטינית. עובדים אלה, בנוסף לפציעה ממנה הם סובלים, מנועים להיכנס לשטח ישראל אלא בהיתר מיוחד ומוגדר לאזור העבודה. דהיינו, אין להם גישה לסניפי המוסד לביטוח לאומי. בנוסף, כדי להגיע לסניף ביטוח לאומי – יש להזמין תור מראש, באמצעות מספר תעודת זהות ישראלית – מה שאין לעובדים אלו.
לכן, את התביעה של ראאד הגשנו דרך הפקס בחודש יוני 2020. קיבלנו פלט אוטומטי המאשר שהפקס עבר בהצלחה.
לאחר מכן, במשך תקופה ארוכה, לא הייתה אפשרות לברר מה מצב התביעה.
כדי לקבל עדכון על מצב התיק של ראאד הפעלנו את כל הקשרים שלנו ופנינו בכל ערוץ תקשורת אפשרי. בינתיים, ראאד נותר ללא כל הכנסה לו ולמשפחתו, וללא מימון להוצאותיו הרפואיות הרבות.
רק לאחר פניות רבות ואיום בתביעה קיבלנו סופסוף תשובה בנובמבר 2020 – כמעט שנה מיום הפגיעה – לפיה טופס התביעה ששלחנו בפקס בכלל לא נקלט במוסד לביטוח לאומי!
על-מנת לקצר את הסיפור, נגלה לכם שלבסוף הצלחנו להגיש את התביעה. אך חלפו עוד חודשים רבים מדי עד שהועבר לחשבון הבנק של ראאד מלוא הכסף המגיע לו. רק בחודש מאי 2021 הסתיים הטיפול בעניינו, והמצב היה דומה בתיקים של רבים אחרים.
בחודש אפריל 2021 השתתפנו בתוכנית הרדיו "יהיה בסדר" בגלי צה"ל עם דרישה לאפשר לכל מבוטחי המוסד לביטוח לאומי להנפיק גישה לאזור האישי באתר, ובכך לפתור באמצעים טכנולוגיים מכשול משמעותי ביותר בדרכם של עובדים להשגת זכויותיהם החוקיות – הפעלת ביטוח אשר במשך שנים הם שילמו עליו משכרם.
המוסד לביטוח לאומי טען שהעניין מורכב מבחינה מנהלית ובירוקרטית, וכן בשל אמצעי האבטחה הרבים הקיימים לשם הקמת גישה זו, אבל הבטיח כי עד סוף שנת 2021 יוכנסו עדכונים למערכת כך שהדבר יתאפשר.
בינתיים המשכנו יחד עם קו לעובד בתכתובת מול המוסד לביטוח לאומי.
בחודש מרץ 2022, בהיעדר כל התקדמות לפתרון הבעיה, השתתפנו, שוב, בתוכנית הרדיו, שוב המוסד לביטוח לאומי זרק התחייבויות באוויר, ושוב בפועל שום דבר לא זז.
למרות זאת לא התייאשנו, ולאחר הרבה שיחות, מכתבים, פניות ופגישות – במרץ 2024 הושק סוף כל סוף טופס מקוון ייעודי המאפשר לעובד זר ותושב שטחים נפגע עבודה לפנות בבקשה להנפקת מספר מזהה במוסד לביטוח לאומי:
https://www.btl.gov.il/about/news/Pages/OvedZarMisparMzehh.aspx
מעתה, כל עובד זר או מהרשות הפלסטינית שנפגע בעבודה יכול בקלות ובמהירות להגיש (גם בעצמו, עם עזרה לתרגום לעברית) בקשה לגישה לאזור האישי של ביטוח לאומי באינטרנט ומשם – לבצע את כל הפעולות מבלי לצאת מהבית.
מברוכ ושנהיה כולנו בריאים.