סולידריות חוצה גבולות – בערב האחד במאי של מען

צילום: שי וגנר

27.4 – שעה ארוכה חיכינו לעשרות עובדי מוסך צרפתי על מנת להתחיל את ציון ה1 במאי באולם בית מזיא בירושלים המערבית. הפועלים עוכבו כשעה במחסום, והקהל, שטעם את מה שעוברים עשרות אלפי פועלים פלסטינים במחסומים יום יום, קיבל אותם במחיאות כפיים שביטאו כבוד ההערכה למאבקם ולהשגיהם. באולם ישבו עובדי מוסך ונגריות לצד מורים ומורות לאמנות, מוסיקאים לצד עובדות חקלאות ונקיון, יהודים וערבים, ישראליות ופלסטיניות.

המחזאי גיא אלחנן
חנאן מנאדרה זעבי

את הערב הנחו בערבית ועברית המחזאי גיא אלחנן וחנאן מנאדרה זועבי יו"ר מען. הם שהעלו לבמה שורה של מוסיקאים ודוברים. אלחנן מעלה בימים אלו מחזה בשפה הערבית, פרי עטו ובבימויו, על תאונות בענף הבנין בשם "מעל ומתחת לפיגומים", בשיתוף עם ארגון העובדים מען. חנאן הסבירה כי האחד במאי השנה מעלה על נס לא רק את הסולידריות בין עובדים פלסטינים וישראלים, אלא את הסולידריות עם מאבקם של בני האדם לדמוקרטיה, חירות וזכויות אדם, ובראש ובראשנה עם מאבקו של העם הסורי נגד משטר הדמים של בשאר אסד.

פתחו את הערב זמר האופרה (טנור) יותם כהן בלווי הפסנתרן יוסי מר חיים ממכללת מוסררה המאוגדת במען, בשיר המחאה המצמרר מתוך אופרה בגרוש של המחזאי ברטולד ברכט והמוסיקאי קורט וייל, "איך בן אדם חי טוב אם הוא עושה רק רע". ליוטיוב לחץ כאן

ראניה סאלח, סניף מען מזרח ירושלים
ארז וגנר

ראניה סאלח, פעילת מען במזרח ירושלים סיפרה על העבודה היומיומית במאבק נגד העוני והניצול של עובדים ומובטלות בעיר. ארז וגנר, מנהל משרד מען בעיר אמר בפתיחת דבריו, "בעוד כחודש, ב- 24.5.2017,  תציין ירושלים חמישים שנה מאז הוטל משטר כיבוש על תושביה הפלסטינים ועל כלל הגדה המערבית". הוא הסביר כיצד "ניפוץ החומות באמצעות מאבק משותף לזכויות עובדים, להקמת וועדי עובדים, הבטחת זכויות סוציאליות וחילוץ מעוני ובערות הם הכלי להתגבר ולמגר את האלימות בה אנו חיים ולבנות ולהתקדם סוף סוף ממציאות הכיבוש למציאות של שלום, קידמה וחופש". הוא סיים בצורך ליצוק תוכן חדש למושג 'שמאל', שכיום מזוהה לעתים קרובות עם תמיכה בפוטין ובבשאר אסד. גם בישראל הבלבול רב, כאשר נמצא שמאל שתומך במלחמה נגד עזה או בחברה הערבית באיחוד ברשימה אחת של אנשי שמאל ערבים עם מפלגה שמייצגת את האסלאם הפוליטי. "עבורנו," אמר וגנר,  "היחס למשטר הסורי הוא המבחן האמתי בין שמאל דמוקרטי לשמאל דוגמטי ודיקטטורי". לנאום המלא של ארז לחץ כאן.

מימין הסקסופוניסט ג'ס קורן, המתופף קובי הגואל והאורגניסט זיאד אל-איובי

בין הנאומים הלהיבו את הקהל קטעי מוסיקה ביניהם נגן האורגן זיאד אל-איובי והזמר אסמעיל אל-דיבס, אמנים פלסטינים ממזרח ירושלמים שהתנדבו להביע את תמיכתם בעובדי מוסך צרפתי. הם שרו את "שידו אל-הימה", שיר הדייגים הלבנוני הידוע שמנהיגם מערוף סעד נרצח בידי השלטונות הלבנונים בשנת 1975, והפך להמנון של מאבקי עובדים בכל רחבי העולם הערבי. השיר חישמל את הקהל שנעמד על רגליו והצטרף לשירה. ליוטיוב לחץ כאן. בהמשך חבר לאל-איובי נגן הסקסופון ג'ס קורן, מורה במרכז המוסיקה בראש העין, שבו הצליחה התאגדות המורים במען לחתום על הסכם קיבוצי תקדימי לפני שנתיים. יחד עם המתופף קובי הגואל, השלישיה אלתרה שיח מוסיקלי משותף ברוח של חציית גבולות וחומות. ליוטיוב לחץ כאן

חאתם אבו זיאדה, מנהיג העובדים במוסך צרפתי

חאתם אבו זיאדה, ראש ועד העובדים של מוסך צרפתי, הודה לעובדים שעמדו אתו במשך המאבק ולארגון העובדים מען. הוא הזכיר שלפני 4 שנים בדיוק היו עובדי המוסך מועסקים בשכר נמוך ללא כל זכויות סוציאליות וכי הצטרפותם לארגון עובדים ומאבקם הניבו שינוי של ממש במצבם. חאתם הביע את תקוותו כי עובדים נוספים ממישור אדומים יצטרפו למען ויתאגדו במסגרתו.

וופא טיארה, רכזת עבודת הנשים של ארגון העובדים מען, הגיעה לכנס יחד עם קבוצה גדולה של עובדות חקלאות ונקיון מהמשולש, וספרה על המאבק לקידום הזדמנויות תעסוקה של נשים ערביות. "אנו הנשים לא נעמוד בצד. אנו דורשות מקום שווה בכל תחומי החיים, ואנו מתכוונות לקחת את המקום הזה בלי לבקש רשות מאף אחד". היא הביאה את הדוגמא של העובדים המוחלשים בסין ששכרם הנמוך אפשר לחברות תעשייתיות מכל העולם וגם מישראל להעביר לשם פסי ייצור. התוצאה היתה סגירת מפעלים והורדת שכר בכל רחבי העולם. מכאן ברור אמרה טיארה "מדוע שותפות בין עובדים מאוגדים מחזקת את כולם, בעוד שעובדים חלשים מקצה העולם מחלישים את כלל העובדים." לסיום הביעה וופא הזדהות עם הסורים שנטבחים ומגורשים על ידי אסד נוכח עולם אדיש, והדגישה כי הזדהות עם מאבק העמים לחרות ולחופש היא תנאי לשחרור מכבלנו אנו.

הציירת גליה אורי, עמותת 'כנפיים'
ופא טיארה, מען, מרכזת פרויקט 'נשים ועבודה' בבאקה אל-גרביה

הציירת גליה אורי סיפרה על עבודתה כמנחה של אמנים במשבר במסגרת עמותת 'כנפיים'. היא תארה את ההצטרפות שלה ושל חבריה לארגון העובדים מען כצעד טבעי, ראשית מפני שחלק גדול מהם מועסקים באופן פיקטיבי כנותני שרותים בלי כל תנאים סוציאליים, אבל לא רק בגלל זה. "מען הוא גוף שפועל למען סולידריות בהיבטים רבים, בתוך ומחוץ לקו הירוק, בין נשים וגברים, בין עובדים מתחומים שונים. גישה זו קרובה ללבנם של מנחי 'כנפיים', במיוחד לאור הרוחות הרעות שמנשבות בארץ. אנחנו מקווים שהצטרפות 'כנפיים' למען תרחיב את הסולידריות, ותכלול גם אנשים שקשה להם להשמיע את קולם, ואשר עבורם כל רגע ביומיום מזמן כאב, מאמץ, אך גם יופי, גדולים במיוחד."

עורך דין אמיר בשה

עו"ד אמיר בשה עובד עם שותפיו מורן סבוראי וגלעד זבידה בשיתוף פעולה הדוק עם ארגון העובדים מען ועם עורכת הדין שלו, איה ברטנשטין. הוא סיפר על הנסיון הארוך והמורכב של המאבק המשפטי בתיק מוסך צרפתי שכלל מאות שעות עבודה. "במשך 15 השנים בהן אני עובד כעו"ד לדיני עבודה, לא ראיתי מקרה בו המעסיק התחיל מגישה כל כך שלילית, החל מפיטורי ראש הועד והאשמתו בפלילים ועד הגשת תלונות למשטרה על ארגון העובדים ועורכת הדין שלו, ואשר לבסוף הסתיים בהבנה שאין מנוס משיתוף פעולה והסכם". לסיום הצהיר בשה שהוא הצטרף כחבר לארגון העובדים מען, וזכה לתשואות סוערות.

המוסיקאית קיקי קרן הוס

קיקי קרן הוס, מורה למוסיקה בבית הספר לצילום מוסררה בירושלים, היא פעילת ועד המורים במקום מזה 7 שנים. היא דיווחה על הצטרפות עובדי המנהלה במוסררה להתאגדות במען, ועל התעקשות המורים לתמוך בעובדים הטכניים מתוך סולידריות. "לפני כמה שנים הזדמן לי ביחד עם אמניות נוספות, להכיר את ופא טיארה ואת עובדות החקלאות מבאקה אל-גרביה. ביום קיץ אחד ישבנו ודיברנו, ומהר מאוד התברר שלמרות ההבדלים, הדימיון ביננו עולה על השונה, והמשותף על מה שמפריד, אפילו בתנאי העבודה שלנו… כאשר המצב בו כולם מתקבלים באותו האופן על אף ההבדלים, וכאשר הזכויות והחירויות של כולם וכולן מתקבלים כמובן מאליו היא כל כך נדירה, אני שמחה להיות קשורה למקום ונקודה בהם היא, בפשטות כזו, אפשרית".

עלא ח'טיב, מנכ"ל קו לעובד

עלא ח'טיב, מנכ"ל קו לעובד, מיקד את דבריו במאבק נגד תאונות העבודה בענף הבניין, תחום שבו קו לעובד משתף פעולה עם מען, על רקע מספר השיא של הרוגים: 48 הרוגים בשנת 2016, ומאז תחילת השנה, כבר 11 הרוגים. ח'טיב הזהיר שהממשלה מסרבת להשקיע משאבים בפיקוח והדרכה במטרה להוריד את מספר הנפגעים, וכי החלטתה להתיר העסקה של אלפי עובדי מסין עלולה להחריף את המצב.חתם את הדוברים מנכ"ל מען אסף אדיב. בדבריו הדגיש אדיב את אופיו המיוחד של מען כגוף שחוצה חומות ומאחד, וגאה בכך שהוא ארגון העובדים היחיד בישראל שמתייצב באופן ברור לצד העובדים הפלסטינים ונגד הכיבוש.

אסף אדיב, מנכ"ל מען

"אנחנו לא קונים עוד סיסמאות שדופות וריקות מתוכן. הבנייה של תנועה עממית של עובדים גם בצד הפלסטיני וגם בצד הישראלי היא התשובה שלנו לכל מי שטוען שאי אפשר לעשות שלום בין העמים. אחרי כשלון ההסכמים  שרק שימנו מנגנונים מושחתים ולא שינו דבר, אנו במען מציעים דרך חדשה למפגש של כוחות מתקדמים בקרב עמי האזור. לכן אנו מזדהים בכל ליבנו עם השאיפה של עמי האזור ובראשם העם הסורי לחופש ולשים קץ לדיקטטורה צמאת הדם של משפחת אסד.

"החזון האזרחי והדמוקרטי שאנו מחוייבים לו בישראל, בפלסטין ובעולם הערבי, מתחבר לצורך להגדיר מחדש את תנועת הפועלים והשמאל בעולם, שבו עובדים מצביעים למנהיגים לאומנים וגזענים כמו טראמפ, לה פן ונתניהו. עובדים רבים בחברה הישראלית נגועים בשנאת הזר וצרות מוח לאומנית. אנו לא מוכנים להכפיף את הדרך שלנו למגמות המסתגרות, אנו שוללים את השמאלנות הדוגמטית, ומשתתפים ביצירה של שמאל דמוקרטי חדש, הנאבק נגד הקפיטליזם האכזרי, וחותר לבניית חברה שוויונית ופלורליסטית, שמפיקה את המיטב מהשוני". לנוסח המלא של דברי אדיב לחץ כאן.

זיאד אל-איובי וקובי הגואל מרקידים את הקהל

את הערב חתמו אורית גורי ממרכז המוסיקה בראש העין על חליל צד וקובי הגואל בהקשה בקטע מוסיקלי טורקי, כשבהמשך חבר אליהם ג'ס קורן עם הסקסופון. צלילי הג'אז של החליל, הסקסופון והדרבוקה היו רקע מתאים לסיום הערב המיוחד הזה, שבו מוסיקה חוצה גבולות השתלבה עם מפגש אנושי של סולידריות. ליוטיוב לחץ כאן

משמאל אורית גורי זולוטוב וקובי הגואל
מימין זמר האופרה יותם כהן והפסנתרן יוסי מר חיים

 

 

עוד

עובדים ועובדות פלסטינים

מעכשיו גם עובדים תושבי הרשות הפלסטינית יוכלו לגשת למידע האישי שלהם באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי ולהגיש תביעות ומסמכים, ככל מבוטח ישראלי

לא כך היה עד לאחרונה עבור עובדים תושבי הרשות הפלסטינית שמועסקים בישראל. עובדים אלו לא יכלו לייצר קוד משתמש ולא נפתח להם אזור אישי במוסד לביטוח לאומי במקרה של תאונת עבודה. התוצאה היתה עיכובים של חודשים ושנים בטיפול בתביעות ופעמים רבות דחיית תביעות מוצדקות בשל העדר תקשורת.

המשך
פרויקט מזרח ירושלים

בסיוע מען קיבלו עובדים דמי אבטלה על חודשי המלחמה הראשונים

בחודשים האחרונים סייע משרד מען בירושלים לעשרות פונים, שעבודתם הופסקה בשל המלחמה, לקבל דמי אבטלה. בעקבות התערבות מען וגופים אחרים הסכים הביטוח הלאומי לשלם לאותם עובדים קצבאות באופן רטרואקטיבי – קרי על תקופה שקדמה ליום הגשת התביעה בפועל. בסה"כ קיבלו העובדים שפנו למען תשלומים בסכום של 1.2 מיליון ₪.

המשך
תעשייה וענפים אחרים

הבחירות לוועד העובדים בעמותת יד ביד יוצאות לדרך

ביום ד' 27.3 יצאה מערכת הבחירות של ועד העובדים בעמותת יד ביד לדרך – סייעות וגננות המעון בחיפה הצביעו ובחרו פה אחד את הנציגה שלהם לועד העובדים. במהלך החודש הקרוב יערוך מען בחירות במוסדות החינוך של העמותה ברחבי הארץ. הוועד שיבחר ישתתף במו"מ על הסכם קיבוצי שלישי לעובדות ועובדי העמותה.

המשך
פרויקט מזרח ירושלים

משבר תעסוקתי חמור בירושלים המזרחית לקראת הרמדאן

ערב חודש הרמדאן עומדים התושבים הפלסטינים בירושלים המזרחית בפני משבר כלכלי וחברתי שהוחרף עם הגידול בשיעור של 7.6% באבטלה מאז פרוץ המלחמה. חרף המשבר הממשלה פוגעת באופן אנוש בתכנית החומש לירושלים המזרחית.
'מען – ארגון עובדים' קורא לראש העיר ולמועצת העיר הנכנסת לפעול להבטחת התקציבים לצמצום הפערים החברתיים-כלכליים בירושלים המזרחית

המשך

אנא כתבו את שמכם המלא, טלפון ותיאור קצר של נושא הפנייה, ונציג\ה של מען יחזרו אליכם בהקדם האפשרי.

رجاءً اكتبوا اسمكم الكامل، الهاتف، ووصف قصير حول موضوع توجهكم، ومندوب عن نقابة معًا سيعاود الاتصال بكم لاحقًا








כארגון שמחויב לזכויות עובדים ללא הבדלי דת, גזע, לאום, מגדר או מקצוע - דמוקרטיה היא נשמת אפינו.
מען מתנגד בחריפות לחוקי ההפיכה המשטרית שממשלתם הקיצונית של נתניהו, לוין, בן גביר וסמוטריץ' מנסה לכפות.

ללא דמוקרטיה אין זכויות עובדים,
כשם שארגון עובדים לא יכול להתקיים תחת דיקטטורה.

רק ניצחון המחנה הדמוקרטי יאפשר לפתח דיון בשאלה הפלסטינית, ולהגיע לפתרון אלטרנטיבי לכיבוש ולאפרטהייד, תוך הבטחת זכויות אדם ואזרח לכל, ישראלים ופלסטינים כאחד. כל עוד משטר האפרטהייד מתקיים, המחנה הדמוקרטי לא יצליח להביס את הפשיסטים הישראלים. לכן מען פועל לצרף את החברה הערבית והפלסטינית למחאה.

אנו מזמינים אותך:

לצעוד איתנו בהפגנות ולבנות אלטרנטיבה איגוד מקצועית, יהודית-ערבית דמוקרטית בישראל. הצטרפו היום לקבוצת הווטסאפ השקטה שלנו "צועדות/צועדים עם מען במחאה"

להצטרף למען ולאגד עובדים במקום העבודה שלך . קראו כאן איך מתאגדים במען.

לעקוב אחרי העבודה של מען ברשתות החברתיות