כך נילחם בתאונות שבהן מעורבות משאיות

פורסם בדה-מרקר, 23.3.2016 

לפי מידע שפירסמה עמותת אור ירוק, שיעור התאונות של משאיות ב–2014 היה גדול פי שלושה מזה של כלי רכב אחרים ■ מהן הסיבות לנתון החמור, ואיך אפשר לשנות את המצב בחמישה צעדים

למאמר בדה מרקר

אדם סביר לא ירצה לעבוד כנהג משאית. יום עבודה רגיל של נהג משאית נמשך 12 שעות, 68 שעות בשבוע, כולל חמישה ימים ארוכים ויום שישי "קצר" של 7–8 שעות. בפועל, נאלצים נהגים רבים לנהוג יותר מ–12 שעות בניגוד לחוק, ותחת איומי פיטורים אם יסרבו. שעות העבודה הארוכות גורמות לירידה בערנות הנהגים, והתוצאה, שיעור גבוה בתאונות דרכים קטלניות שמשאיות מעורבות בהן. לפי מידע שפירסמה עמותת אור ירוק, שיעור התאונות של משאיות ב–2014 היה גדול פי שלושה מזה של כלי רכב אחרים.

אחת הסיבות לשעות הנהיגה הארוכות בענף התובלה היא מבנה השכר הנהוג. נהג, גם אם הוא נוהג במשאית כבדה או מוביל חומרים מסוכנים, מקבל שכר מינימום בנוסף לפרמיה. זו נקבעת כל חודש על ידי מנהל זוטר או סדרן, על פי קריטריונים שרירותיים. סירוב של נהג לעבוד שעות בלתי־סבירות או לנהוג במשאית לא בטיחותית גורר איום בפיטורים, או במקרה הטוב פגיעה בסכום ששולם כפרמיה.

יתר על כן, כשהמשטרה עורכת ביקורות פתע ודורשת מהנהגים בדיקה טכוגרפית (המתעדת את שעות הנהיגה), נהג משאית שנהג מעבר לשעות העבודה המותרות על פי חוק, נושא באחריות על תשלום דו"חות התנועה ומקבל את הרישומים הפלילים. בעלי החברות יוצאים פטורים בלא כלום.

התשלום על פי פרמיה מעוגן חלקית בהסכם קיבוצי ענפי מורכב ובעייתי, הנשען על טענה שאי־אפשר למדוד במדויק את שעות העבודה של נהגי המשאיות. ואולם הטכנולוגיות המתקדמות כיום מאפשרות לרשום באופן מדויק את שעות עבודתו של כל נהג. תיקון 24 בחוק הגנת השכר מחייב כיום כל מעסיק לרשום באופן מדויק את שעות העבודה.

השכר הירוד ותנאי העבודה הפוגעניים יצרו מחסור בנהגי רכב כבד. להערכת אנשי מקצוע, חסרים כ–4,000 נהגים. נהגים שנקלטים בענף אינם עוברים הכשרת מתאימה. דו"ח ועדה מ–2012 בראשות המדען הראשי של משרד התחבורה, ועדת שדמי, מתח ביקורת על היעדר הכשרת נהגי רכב כבד. יו"ר מזכירות אגד שהופיע בוועדת הכנסת לאחר התאונה בכביש 1, שבה נהרגו שישה נוסעים בסוף פברואר, הסביר את העניין בפשטות: "כשהתשלום לנהגים היה סביר, כוח האדם היה טוב יותר".

את המציאות הזאת אפשר לשנות בחמישה צעדים. ראשית, יש לשנות את מבנה השכר בענף התובלה, כך שיהיה מבוסס על שכר שעה שתואם את מקצועיותם ואחריותם, וגם את הרף שנקבע לגבי נהגי תחבורה ציבורית (39 שקל בשעה). עלות שעות נוספות שלא נספרת תחייב את חברות התובלה לקצר את יום העבודה וכך לשפר תפקוד הנהגים.

שנית, יש לחייב את הטמעת הטכוגרפים הדיגיטליים. האיחור המתמשך בהכנסתם מעורר חשד שחברות התובלה מעדיפות להנציח את המצב הקיים. שלישית, יש להטיל עונשים כבדים על מנהלי חברות התובלה בשל חריגה של נהגים בשעות עבודה או נהיגה ברכב פגום.

רביעית, יש לחדש את ההכשרה של נהגי רכב כבד, ולהחיל פיקוח של משרד התחבורה על חברות התובלה גם בתחום הכשרת הנהגים וגם בתחום הבטיחות. חמישית, צריך לשים קץ לרדיפה של נהגים שיוזמים התאגדות בוועד. ועדי נהגים פעילים יכולים להיות שותפים בהטמעת טכנולוגיות מתקדמות בשיפור איכות הנהגים ולתרום לתרבות נהיגה חדשה ובטוחה.

עוד

פרויקט מזרח ירושלים

המקרה של הדאיה: עזבה את עבודתה מסיבות בריאותיות – קיבלה את כל זכויותיה כמפוטרת

הדאיה, בת 58 ממזרח ירושלים היא המפרנסת היחידה של משפחתה, וששת ילדיה תלויים בה. היא לא רצתה לעזוב את עבודתה, אך בגלל מצבה הבריאותי לא יכלה להמשיך לעבוד. בעזרת מען היא קיבלה את מלוא פיצויי הפיטורים שמגיעים למי שמתפטרת בשל מצב רפואי, והבטיחה את זכאותה לדמי אבטלה כבר מהיום הראשון.

המשך
פרויקט מזרח ירושלים

עובדת פלסטינית-ירושלמית העיזה ועמדה על שלה והצליחה לבטל האשמת שווא בגניבה ופיטורים שרירותיים

שוק העבודה במזרח ירושלים משתנה: נשים מתחילות להבין שהן לא חייבות להיות רק נשים שמרצות את כולם וכי יש להן זכויות והן יכולות להרים את קולן. אתן לא לבד! הקשבנה לסיפור של עולא, שיחד עם 'מען' הצליחה לעמוד מול כוונת מעסיקה לפטרה אחרי שהואשמה על ידי המנהלת הישירה שלה בגניבה:

המשך
עובדים ועובדות פלסטינים

במקום מעצרים ראוותניים צריך להחזיר עובדים פלסטינים לאתרי הבנייה

הסכם הפסקת האש בין ישראל לחיזבאללה שנכנס לתוקף ביום ד' 27.11, מסמן את סופה של המלחמה. אם אכן הוא יחזיק מעמד תתחיל תקופה של שיקום שמשמעותה גידול דרמטי בצורך בעובדים לענף הבניין. בינתיים, עשרות אלפי עובדים פלסטינים מחכים לרגע בו תחליט הממשלה להתיר את חזרתם לאתרי הבניין בישראל. אלפי קבלני בניין משוועים גם הם לכוח אדם מיומן ומדווחים שהעובדים הזרים שהגיעו אליהם מעטים מדי ולא מקצועיים ברמה מספקת.

המשך
פרויקט מזרח ירושלים

העובדת לא ויתרה. התמודדה עם מנהל מטריד ונשארה בעבודה!

האם הרגשתם פעם שמנהל שלכם במקום העבודה מתייחס אליכם כאל אשפה שיש לפנות מהדרך? אינתיסאר חוותה את המצב הזה. המנהל הישיר שלה הטריד אותה. לאחר מכן הוא פעל לסלק אותה מהדרך ולגרום לה לעזוב. אלא שהיא לא הסכימה ל”התפנות” כל כך בקלות. בעזרת הפעילות הנחושה של משרד מען בירושלים היא אזרה אומץ והצליחה לשמור על מקום העבודה. לקח חשוב לכל עובד ובעיקר לנשים עובדות.

המשך
עובדים ועובדות פלסטינים

בית-הדין לעבודה חייב את חברת מיה תעשיות מזון בע"מ בפיצוי על הטרדה מינית של עובדת פלסטינית שהועסקה במפעל במישור אדומים

ביום 6.10.2024 פורסם פסק-דינו של בית הדין האזורי לעבודה בירושלים (כב' השופטת רחל בר"ג-הירשברג) בתביעה של עובדת לשעבר של מפעל "מיה תעשיות מזון בע"מ" במישור אדומים.

המשך
עובדים ועובדות פלסטינים

חבלה בעשרות מכוניות של עובדים פלסטינים בכניסה לאזור התעשייה מישור אדומים

עשרות מכוניות של פלסטינים המועסקים באזור התעשייה מישור אדומים ספגו אתמול 8.10 חבלות קשות: העובדים, הנוהגים להחנות את רכביהם בצידי הכביש בסמוך למחסום הכניסה לאזור התעשייה, מצאו את רכביהם בסיום יום העבודה עם זכוכיות מנופצות, גלגלים מנוקבים וגגות הרוסים.

המשך

אנא כתבו את שמכם המלא, טלפון ותיאור קצר של נושא הפנייה, ונציג\ה של מען יחזרו אליכם בהקדם האפשרי.

رجاءً اكتبوا اسمكم الكامل، الهاتف، ووصف قصير حول موضوع توجهكم، ومندوب عن نقابة معًا سيعاود الاتصال بكم لاحقًا








כארגון שמחויב לזכויות עובדים ללא הבדלי דת, גזע, לאום, מגדר או מקצוע - דמוקרטיה היא נשמת אפינו.
מען מתנגד בחריפות לחוקי ההפיכה המשטרית שממשלתם הקיצונית של נתניהו, לוין, בן גביר וסמוטריץ' מנסה לכפות.

ללא דמוקרטיה אין זכויות עובדים,
כשם שארגון עובדים לא יכול להתקיים תחת דיקטטורה.

רק ניצחון המחנה הדמוקרטי יאפשר לפתח דיון בשאלה הפלסטינית, ולהגיע לפתרון אלטרנטיבי לכיבוש ולאפרטהייד, תוך הבטחת זכויות אדם ואזרח לכל, ישראלים ופלסטינים כאחד. כל עוד משטר האפרטהייד מתקיים, המחנה הדמוקרטי לא יצליח להביס את הפשיסטים הישראלים. לכן מען פועל לצרף את החברה הערבית והפלסטינית למחאה.

אנו מזמינים אותך:

לצעוד איתנו בהפגנות ולבנות אלטרנטיבה איגוד מקצועית, יהודית-ערבית דמוקרטית בישראל. הצטרפו היום לקבוצת הווטסאפ השקטה שלנו "צועדות/צועדים עם מען במחאה"

להצטרף למען ולאגד עובדים במקום העבודה שלך . קראו כאן איך מתאגדים במען.

לעקוב אחרי העבודה של מען ברשתות החברתיות