כנס של נציגי מאבקי עובדים בתחום התרבות: די להעסקת אמנים בקבלנות

תחת הכותרת "אמנות בקבלנות" נפגשו הערב (רביעי) בסמינר הקיבוצים בתל אביב נציגים של ארגוני עובדים שונים בתחום התרבות לכנס, שעסק בהתפתחויות האחרונות במאבקי העובדים לשיפור תנאי העסקתם ושמירה על זכויותיהם. מאת שני ליטמן. פורסם במדור גלריה של "הארץ" 18.6.14

מאת שני ליטמן. פורסם במדור גלריה של "הארץ" 18.6.14

המלחין אריק שפירא, חתן פרס ישראל למוזיקה, אמר בכנס: "השלטון הימני לא אוהב מומחים באמנות" והציע "להשליך את כל לבלרי משרד החינוך לערימת הזבל של ההיסטוריה"

חת הכותרת "אמנות בקבלנות" נפגשו הערב (רביעי) בסמינר הקיבוצים בתל אביב נציגים של ארגוני עובדים שונים בתחום התרבות לכנס, שעסק בהתפתחויות האחרונות במאבקי העובדים לשיפור תנאי העסקתם ושמירה על זכויותיהם. ביניהם, מאבקי המרצים מן החוץ באקדמיה בצלאל ובמכללת שנקר, מאבק הנגנים בתזמורת האנדלוסית ומאבק עובדי מתחם בית ביאליק.

את הכנס ערכו ארגון "מען" הפועל למען זכויות עובדים ומגזין התרבות המקוון "ערב רב", לנוכח התרבות המאבקים המאורגנים של העובדים בתחום.

ישי גולן בכנס. צילום: עופר וקנין
ישי גולן בכנס. צילום: עופר וקנין

"'אמנות בקבלנות' היא התרסה נגד שלטון ההון בישראל. היא קריאה לאמנים לפעול נגד הממשלה שמרעיבה את התרבות ומעודדת העסקת יוצרים בתנאים משפילים", אמר ניר נאדר, ראש ארגון "מען". "כשאנחנו אומרים אמנות בקבלנות אנחנו חושפים את האמת על האופן שבו ממשלת ישראל ומוסדות התרבות מתנהלים אל מול היצירה והתרבות בכלל. בקבלנות מעניקים תקציבים, בקבלנות מעסיקים את היוצרים. הנהלות מוסדות התרבות הציבוריים אימצו את השיטה הקפיטליסטית. מגרונם של מעסיקים סוציאליסטים, שמשכורותיהם החודשיות הן עשרות אלפי שקלים, בוקע קולה של הממשלה ומדיניות הממשלה. אנחנו אומרים לממשלה ולמעסיקים, הפקרתם אותנו, ולכן אנחנו נאבקים בכם".

המלחין אריק שפירא, מרצה באוניברסיטת חיפה וחתן פרס ישראל במוזיקה, אמר כי המורים למוזיקה הם כולם מומחים, מכיוון שהם משקיעים שנים רבות מחייהם כדי ללמוד את השימוש בכלי שבו הם מנגנים. "הממשלה לא אוהבת מומחים באמנות. השלטון הימני לא אוהב מומחים באמנות. אמנות זה חופש ויצירה ודמיון ופריצת דרכים וחדשנות, והממסד המעסיק והממשלה לא אוהבת את זה. הפתרון היחיד שיכול להיות הוא לא לבחור בהם, להשליך את כל לבלרי משרד החינוך לערימת הזבל של ההיסטוריה. כל השאר זה בזבוז זמן לדעתי. אני מכיר אותם טוב. חיכיתי 27 שנים לביצוע יצירה למרות שהיא הוזמנה. יש לי יצירות שמוחרמות ברדיו, אסור להשמיע אותן כי הן נחשבות פוליטיות. במדינה הזאת הכל פוליטי, ספורט פוליטי, מחיר הסיגריות פוליטי, אבל לאמנות אסור להיות פוליטית".

השחקן ישי גולן, חבר ארגון השחקנים שח"ם, סיפר שמצבם של השחקנים המשתתפים בפסטיבלים או בתיאטראות ילדים הוא גרוע במיוחד. בשנה שעברה למשל, כך סיפר, השחקנים המשתתפים בפסטיבל הצגות הרחוב בבת ים לא קיבלו כל תשלום בעבור חודשים של חזרות אינטנסיביות, ותמורת בין 6-10 הופעות בפסטיבל, קיבלו אלף שקל בסך הכל. "הדרישה היא צנועה. המאבק כרגע הוא על ההכרה בפונקציה הזו כמשהו שצריך להיכלל בתקציב, התשלום לשחקנים על חזרות", אמר גולן. "שח"ם קם כי השחקנים בישראל נזנחו על ידי כל גוף אחר שייצג אותם, השחקנים נותרו מיותמים ומעמדו של השחקן הלך והידרדר. אני הקדשתי את חיי למשחק ומתייחס לזה מאוד ברצינות. כמדינה מתקדמת ונאורה שמאמינה בתרבות, חשוב למקם אותנו בתוך העוגה הזאת ולדאוג לכך ששחקנים יוכלו להתקיים וליצור".

דייוויד גוס, חבר ועד ארגון המרצים מן החוץ בשנקר, המשביתים כבר כמעט שלושה שבועות את הלימודים במכללה, סיפר כי כרגע המרצים נמצאים במגעים מתקדמים עם ההנהלה בניסיון להגיע להסכמה ולהפסיק את השביתה. גוס אמר כי המניעים להצטרף למאבק מרצים אינם רק ניסיון להשיג הישגים כספיים. "רוב האמנים בארץ מתפרנסים מהוראה. אלה אנשים שמועסקים לתקופות קצרות ולא יודעים מה קורה אתם. זו תלות ופחד. אלה אנשים שאנחנו רוצים לחשוב שהם בלתי תלויים ויכולים לצאת נגד כל נושא ללא חשש, אבל למעשה הם תלויים ברצונו הטוב של מי שמעסיק אותם, מסמסטר לסמסטר. מה שלי נראה כדבר העיקרי לאמנים ויוצרים היא יכולת אוטונומיה. אלה דברים שלא נוצרים בשיעור תיאורטי. לכן חשבנו שהדרך הנכונה להשיג את זה היא להשיג עוד שלב של עצמאות וחוסר פחד בעבור האמנים אצלנו במכללה".

חן שפירא, מרצה בבצלאל, שהיה אמור להיות מפוטר לאחר שהוחלט על ביטול המסלול הבין מחלקתי, סיפר כי לאחרונה הגיעו המרצים להישג חשוב, לאחר שבית המשפט כפה על הנהלת בצלאל להעביר את ההחלטה על ביטול המסלול הבין מחלקתי לסנאט של בצלאל, מכיוון שמדובר בהחלטה אקדמית ועל פי תקנון בצלאל הסנאט חייב להיות מעורב בקבלתה.

הסנאט התכנס אתמול (שלישי), ולאחר דיון סוער החליט להשאיר את היחידה הבין מחלקתית על כנה ולהקים ועדת היגוי שתבדוק את השינויים שצריכים להיעשות בה, במשך שנה של תהליך אקדמי מקצועי. פירוש הדבר הוא גם שפיטורי המרצים המתוכננים מוקפאים. שפירא זקף את ההצלחה לזכות הסולידריות בין מרצי הסגל לבין המרצים מן החוץ בבצלאל, שמאוגדים למעשה בארגון אחד. "זה דבר שמשנה את התמונה, זה עושה הבדל עצום מבחינת הכוח שזה נותן לארגון המרצים", אמר חן שפירא. "ניצחנו בשלב הזה אבל אני לא יודע מה יהיה הלאה. השמועות הן שבהנהלה כבר מכינים לנו כל מיני דברים אחרים. אבל אם השופט יקבל בשבוע הבא את החלטת הסנאט, אפשר להגיד שהושג הישג משמעותי".

עוד

עובדים ועובדות פלסטינים

מעכשיו גם עובדים תושבי הרשות הפלסטינית יוכלו לגשת למידע האישי שלהם באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי ולהגיש תביעות ומסמכים, ככל מבוטח ישראלי

לא כך היה עד לאחרונה עבור עובדים תושבי הרשות הפלסטינית שמועסקים בישראל. עובדים אלו לא יכלו לייצר קוד משתמש ולא נפתח להם אזור אישי במוסד לביטוח לאומי במקרה של תאונת עבודה. התוצאה היתה עיכובים של חודשים ושנים בטיפול בתביעות ופעמים רבות דחיית תביעות מוצדקות בשל העדר תקשורת.

המשך
פרויקט מזרח ירושלים

בסיוע מען קיבלו עובדים דמי אבטלה על חודשי המלחמה הראשונים

בחודשים האחרונים סייע משרד מען בירושלים לעשרות פונים, שעבודתם הופסקה בשל המלחמה, לקבל דמי אבטלה. בעקבות התערבות מען וגופים אחרים הסכים הביטוח הלאומי לשלם לאותם עובדים קצבאות באופן רטרואקטיבי – קרי על תקופה שקדמה ליום הגשת התביעה בפועל. בסה"כ קיבלו העובדים שפנו למען תשלומים בסכום של 1.2 מיליון ₪.

המשך
תעשייה וענפים אחרים

הבחירות לוועד העובדים בעמותת יד ביד יוצאות לדרך

ביום ד' 27.3 יצאה מערכת הבחירות של ועד העובדים בעמותת יד ביד לדרך – סייעות וגננות המעון בחיפה הצביעו ובחרו פה אחד את הנציגה שלהם לועד העובדים. במהלך החודש הקרוב יערוך מען בחירות במוסדות החינוך של העמותה ברחבי הארץ. הוועד שיבחר ישתתף במו"מ על הסכם קיבוצי שלישי לעובדות ועובדי העמותה.

המשך
פרויקט מזרח ירושלים

משבר תעסוקתי חמור בירושלים המזרחית לקראת הרמדאן

ערב חודש הרמדאן עומדים התושבים הפלסטינים בירושלים המזרחית בפני משבר כלכלי וחברתי שהוחרף עם הגידול בשיעור של 7.6% באבטלה מאז פרוץ המלחמה. חרף המשבר הממשלה פוגעת באופן אנוש בתכנית החומש לירושלים המזרחית.
'מען – ארגון עובדים' קורא לראש העיר ולמועצת העיר הנכנסת לפעול להבטחת התקציבים לצמצום הפערים החברתיים-כלכליים בירושלים המזרחית

המשך

אנא כתבו את שמכם המלא, טלפון ותיאור קצר של נושא הפנייה, ונציג\ה של מען יחזרו אליכם בהקדם האפשרי.

رجاءً اكتبوا اسمكم الكامل، الهاتف، ووصف قصير حول موضوع توجهكم، ومندوب عن نقابة معًا سيعاود الاتصال بكم لاحقًا








כארגון שמחויב לזכויות עובדים ללא הבדלי דת, גזע, לאום, מגדר או מקצוע - דמוקרטיה היא נשמת אפינו.
מען מתנגד בחריפות לחוקי ההפיכה המשטרית שממשלתם הקיצונית של נתניהו, לוין, בן גביר וסמוטריץ' מנסה לכפות.

ללא דמוקרטיה אין זכויות עובדים,
כשם שארגון עובדים לא יכול להתקיים תחת דיקטטורה.

רק ניצחון המחנה הדמוקרטי יאפשר לפתח דיון בשאלה הפלסטינית, ולהגיע לפתרון אלטרנטיבי לכיבוש ולאפרטהייד, תוך הבטחת זכויות אדם ואזרח לכל, ישראלים ופלסטינים כאחד. כל עוד משטר האפרטהייד מתקיים, המחנה הדמוקרטי לא יצליח להביס את הפשיסטים הישראלים. לכן מען פועל לצרף את החברה הערבית והפלסטינית למחאה.

אנו מזמינים אותך:

לצעוד איתנו בהפגנות ולבנות אלטרנטיבה איגוד מקצועית, יהודית-ערבית דמוקרטית בישראל. הצטרפו היום לקבוצת הווטסאפ השקטה שלנו "צועדות/צועדים עם מען במחאה"

להצטרף למען ולאגד עובדים במקום העבודה שלך . קראו כאן איך מתאגדים במען.

לעקוב אחרי העבודה של מען ברשתות החברתיות