כשמשלמים מעט, לא פלא שחסרים נהגים

פורסם בדה מרקר, דעות, ב- 6.6.2016

אחרי שהורידו לרצפה את שכר העובדים, מתפלאים במועצת המובילים שאף אחד לא רוצה לעבוד כנהג אוטובוס או משאית – ודורשים להביא נהגים מחו"ל, שמוכנים לעבוד בשכר נמוך, דבר שיגרום לפגיעה אנושה בענף

הדרישה של חברות התובלה בישראל להתיר להן לייבא נהגי רכב כבד מחו"ל כדי להתגבר על המחסור החריף בנהגים, שגויה והרסנית. אחרי שהורידו לרצפה את שכר העובדים, מתפלאים במועצת המובילים שאף אחד לא רוצה לעבוד כנהג אוטובוס או משאית – ודורשים להביא נהגים מרוסיה או אוקראינה, שמוכנים לעבוד בשכר נמוך, דבר שיגרום לפגיעה אנושה בענף.

יו"ר מועצת המובילים גבי בן הרוש מתריע על המחסור החמור של נהגים, ובצדק: הגיל הממוצע של נהגים הוא 55, ובכל שנה פורשים 2,000 נהגים מהענף ונקלטים רק 1,000. אלא שבן הרוש מתעלם מאחריותה של מועצת המובילים שהוא עומד בראשה, המאגדת את חברות התובלה הגדולות, לאנרכיה ולהיעדר התכנון וההכשרה של נהגי משאיות ואוטובוסים, ולעובדה שהענף מבריח ממנו עובדים איכותיים.

המקצוע של נהיגת רכב כבד או אוטובוס אינו מושך צעירים בגלל שעות העבודה הממושכות, שמקשות לקיים חיי משפחה סבירים, ובגלל תנאי העבודה הקשים והתשלום הבזוי שהכתיבו מועצת המובילים והחברות הגדולות, השולטות בענף ב–30 השנה האחרונות. זוהי דוגמה לשיא החוצפה: מי שהוריד את המחירים לרצפה ומנע רגולציה של הענף מתלונן כעת על כך שהשכר הנמוך ותנאי העבודה מונעים קליטת נהגים חדשים.

חברות התובלה הן הגורם המעוניין לשמר את הסדרי השכר הארכאיים של תשלום שכר מינימום עם תוספת של פרמיה (שכר עידוד), מבלי לתגמל את הנהגים על שעות העבודה הארוכות. שיטה זו נוחה מאוד לחברות, שכן היא מטילה את הנטל של פקקים בכבישים ועיכובים ביורוקרטיים בנמל או במפעל על כתפי הנהגים. השיטה מחייבת נהגים לעבוד שעות כה ארוכות עד שהם מאבדים את עירנותם והופכים להיות מסוכנים על הכביש.

יבוא של נהגים מחו"ל יחמיר את המצב. הניסיון של העסקת מהגרי עבודה בבניין, בחקלאות ובסיעוד, מצביע שהדבר גורם לירידה דרמטית של השכר, הקידמה הטכנולוגית ותנאי הבטיחות. מהגרי עבודה, שמקבלים ויזת עבודה לתקופה קצובה, הם קבוצה מוחלשת וחסרת כוח מיקוח, שכן הם עובדים המוכנים לעבוד בכל תנאי וללא דרישות. כניסה מסיבית של עובדים אלה לענף גורמת באופן ישיר לירידה במעמד כלל העובדים בו. החברות שמקבלות בונוס בדמות עובדים צייתנים וזולים, מאבדות כל מוטיבציה להשקיע בהכשרה מקצועית, בבטיחות, ולשפר את תנאי העבודה. זהו גם מתכון לוויתור על קידמה טכנולוגית.

במקום לשלוח משלחת לאוקראינה בניסיון לאתר נהגים פוטנציאליים, עדיף היה שמשרד התחבורה והמוסדות הממשלתיים הרלוונטיים ישקיעו משאבים בהכשרה מקצועית של נהגים, שדרוג טכנולוגי (כמו התקנת טכוגרפים דיגיטליים, כנהוג באירופה), ואכיפת תקנות הבטיחות ופיקוח עליהן.

כדי למשוך כוח אדם איכותי לענף, על משרד הכלכלה לחייב מעסיקים לשלם שכר הולם לפי שעות, ולשים קץ לשיטה הפסולה של תשלום גלובלי, עליו להגביל בחוק את שעות העבודה של נהגים ל–58 שעות שבועיות, שהן המקסימום המותר בחוק שעות עבודה ומנוחה, ולשנות את תקנה מס' 168, המתירה לנהגים לעבוד 68 שעות שבועיות. על אגף הפיקוח של משרד הכלכלה להטיל עונשים כבדים על מנהלי חברות ההובלה בשל חריגה של נהגים משעות עבודה המותרות ונהיגה ברכב פגום ובלתי בטיחותי, בתוקף אחריותם השילוחית.

לבסוף, צריך לשים קץ לרדיפה של נהגים שיוזמים התאגדות לצורך הגנה על זכויותיהם ושיפור תנאי עבודתם. ועדי נהגים פעילים יכולים להיות שותפים בהטמעת טכנולוגיות מתקדמות, בשיפור מקצועיות הנהגים, ולתרום לתרבות נהיגה חדשה ובטוחה.

למאמר בדה מרקר

 

 

עוד

Uncategorized

"לחם ושושנים" – גלריה חדשה בתל אביב שהיא מרחב לאמנות ופעילות חברתית

שוחרי אמנות ופעילים חברתיים ופוליטיים גדשו ביום חמישי 5.9 את אירוע הפתיחה של הגלריה החדשה של "לחם ושושנים" בקריית המלאכה בדרום תל-אביב. יחד עם אירוע ההשקה של הגלריה הוצגה על קירותיה התערוכה הראשונה שהיא מארחת – תערוכת הצילומים המרתקת של האמנית ענת וסרמן "רואה יורה" שאותה אצרה קרן זלץ.

המשך
אומנות - לחם ושושנים

דני בן שמחון: פתיחת גלריית לחם ושושנים היא קריאת תגר על הויתור על חיים משותפים

הגלריה הזו הוקמה בהמשך ישיר לגלריה שפעלה במשרדנו ברח' העלייה בחמש השנים אחרונות. הגלריה הוקמה על ידי מען – ארגון עובדים וסינדיאנת הגליל, אשר חרתו על דיגלן לפני כשלושים שנים, חתירה לחיים משותפים בין יהודים וערבים בישראל וכן מאבק למען שוויון הזדמנויות, צדק חברתי ונגד הכיבוש.

המשך
אומנות - לחם ושושנים

אסף אדיב – לפתוח גלריה לאמנות ופעילות חברתית בזמן מלחמה זה מעשה מהפכני

"לחם ושושנים" הוא יותר משם של גלריה או תערוכה. לחם ושושנים היא פרוגרמה לחיים של כבוד וסולידריות לכולם. זהו מושג שמשקף את החזון שלנו במען, שבמרכזו האפשרות של ישראלים ופלסטינים, ערבים ויהודים, נשים וגברים לכבד אחד את השני ולבנות יחד חברה, כלכלה ותרבות שייטיבו עם כולנו.

המשך
פרויקט הנשים של מען

17 דבוראיות חדשות נולדו למשפחת "דבורים לשלום"

החיוך לא מש מפניהן של 17 בוגרות הקורס לגידול דבורים של נשות המשולש. אפילו הרחש באולם הזכיר זמזום של כוורת. מאז הסתיים הקורס בחודש יוני, הספיקו הנשים להתנסות בתחזוקת הכוורות שכל אחת מהן קיבלה לביתה. טקס חלוקת תעודות הסיום התקיים ב-9 בספטמבר, במשרד ארגון העובדים "מען" בבאקה אל-גרביה בנוכחות בוגרות הקורס, הצוות המוביל של הפרויקט, וידידות פורום הנשים של מען.

המשך
עובדים ועובדות פלסטינים

מתאם הפעולות בשטחים מכשיל כניסת עובדים פלסטינים החיוניים לקטיף הזיתים

קטיף הזיתים בישראל מתבסס מזה שנים על 3,000 משפחות פלסטיניות מהגדה המערבית שמקבלות אישור לתקופה של חודשים ספורים להיכנס לעבודה בישראל. סה"כ מועסקים בתחום כ-10,000 עובדים שמוסקים במהלך עונת הקטיף מספטמבר ועד דצמבר כל שנה, עשרות אלפי טונות זיתים במטעים מהנגב עד הגליל העליון.

המשך

אנא כתבו את שמכם המלא, טלפון ותיאור קצר של נושא הפנייה, ונציג\ה של מען יחזרו אליכם בהקדם האפשרי.

رجاءً اكتبوا اسمكم الكامل، الهاتف، ووصف قصير حول موضوع توجهكم، ومندوب عن نقابة معًا سيعاود الاتصال بكم لاحقًا








כארגון שמחויב לזכויות עובדים ללא הבדלי דת, גזע, לאום, מגדר או מקצוע - דמוקרטיה היא נשמת אפינו.
מען מתנגד בחריפות לחוקי ההפיכה המשטרית שממשלתם הקיצונית של נתניהו, לוין, בן גביר וסמוטריץ' מנסה לכפות.

ללא דמוקרטיה אין זכויות עובדים,
כשם שארגון עובדים לא יכול להתקיים תחת דיקטטורה.

רק ניצחון המחנה הדמוקרטי יאפשר לפתח דיון בשאלה הפלסטינית, ולהגיע לפתרון אלטרנטיבי לכיבוש ולאפרטהייד, תוך הבטחת זכויות אדם ואזרח לכל, ישראלים ופלסטינים כאחד. כל עוד משטר האפרטהייד מתקיים, המחנה הדמוקרטי לא יצליח להביס את הפשיסטים הישראלים. לכן מען פועל לצרף את החברה הערבית והפלסטינית למחאה.

אנו מזמינים אותך:

לצעוד איתנו בהפגנות ולבנות אלטרנטיבה איגוד מקצועית, יהודית-ערבית דמוקרטית בישראל. הצטרפו היום לקבוצת הווטסאפ השקטה שלנו "צועדות/צועדים עם מען במחאה"

להצטרף למען ולאגד עובדים במקום העבודה שלך . קראו כאן איך מתאגדים במען.

לעקוב אחרי העבודה של מען ברשתות החברתיות