כשמשלמים מעט, לא פלא שחסרים נהגים

פורסם בדה מרקר, דעות, ב- 6.6.2016

אחרי שהורידו לרצפה את שכר העובדים, מתפלאים במועצת המובילים שאף אחד לא רוצה לעבוד כנהג אוטובוס או משאית – ודורשים להביא נהגים מחו"ל, שמוכנים לעבוד בשכר נמוך, דבר שיגרום לפגיעה אנושה בענף

הדרישה של חברות התובלה בישראל להתיר להן לייבא נהגי רכב כבד מחו"ל כדי להתגבר על המחסור החריף בנהגים, שגויה והרסנית. אחרי שהורידו לרצפה את שכר העובדים, מתפלאים במועצת המובילים שאף אחד לא רוצה לעבוד כנהג אוטובוס או משאית – ודורשים להביא נהגים מרוסיה או אוקראינה, שמוכנים לעבוד בשכר נמוך, דבר שיגרום לפגיעה אנושה בענף.

יו"ר מועצת המובילים גבי בן הרוש מתריע על המחסור החמור של נהגים, ובצדק: הגיל הממוצע של נהגים הוא 55, ובכל שנה פורשים 2,000 נהגים מהענף ונקלטים רק 1,000. אלא שבן הרוש מתעלם מאחריותה של מועצת המובילים שהוא עומד בראשה, המאגדת את חברות התובלה הגדולות, לאנרכיה ולהיעדר התכנון וההכשרה של נהגי משאיות ואוטובוסים, ולעובדה שהענף מבריח ממנו עובדים איכותיים.

המקצוע של נהיגת רכב כבד או אוטובוס אינו מושך צעירים בגלל שעות העבודה הממושכות, שמקשות לקיים חיי משפחה סבירים, ובגלל תנאי העבודה הקשים והתשלום הבזוי שהכתיבו מועצת המובילים והחברות הגדולות, השולטות בענף ב–30 השנה האחרונות. זוהי דוגמה לשיא החוצפה: מי שהוריד את המחירים לרצפה ומנע רגולציה של הענף מתלונן כעת על כך שהשכר הנמוך ותנאי העבודה מונעים קליטת נהגים חדשים.

חברות התובלה הן הגורם המעוניין לשמר את הסדרי השכר הארכאיים של תשלום שכר מינימום עם תוספת של פרמיה (שכר עידוד), מבלי לתגמל את הנהגים על שעות העבודה הארוכות. שיטה זו נוחה מאוד לחברות, שכן היא מטילה את הנטל של פקקים בכבישים ועיכובים ביורוקרטיים בנמל או במפעל על כתפי הנהגים. השיטה מחייבת נהגים לעבוד שעות כה ארוכות עד שהם מאבדים את עירנותם והופכים להיות מסוכנים על הכביש.

יבוא של נהגים מחו"ל יחמיר את המצב. הניסיון של העסקת מהגרי עבודה בבניין, בחקלאות ובסיעוד, מצביע שהדבר גורם לירידה דרמטית של השכר, הקידמה הטכנולוגית ותנאי הבטיחות. מהגרי עבודה, שמקבלים ויזת עבודה לתקופה קצובה, הם קבוצה מוחלשת וחסרת כוח מיקוח, שכן הם עובדים המוכנים לעבוד בכל תנאי וללא דרישות. כניסה מסיבית של עובדים אלה לענף גורמת באופן ישיר לירידה במעמד כלל העובדים בו. החברות שמקבלות בונוס בדמות עובדים צייתנים וזולים, מאבדות כל מוטיבציה להשקיע בהכשרה מקצועית, בבטיחות, ולשפר את תנאי העבודה. זהו גם מתכון לוויתור על קידמה טכנולוגית.

במקום לשלוח משלחת לאוקראינה בניסיון לאתר נהגים פוטנציאליים, עדיף היה שמשרד התחבורה והמוסדות הממשלתיים הרלוונטיים ישקיעו משאבים בהכשרה מקצועית של נהגים, שדרוג טכנולוגי (כמו התקנת טכוגרפים דיגיטליים, כנהוג באירופה), ואכיפת תקנות הבטיחות ופיקוח עליהן.

כדי למשוך כוח אדם איכותי לענף, על משרד הכלכלה לחייב מעסיקים לשלם שכר הולם לפי שעות, ולשים קץ לשיטה הפסולה של תשלום גלובלי, עליו להגביל בחוק את שעות העבודה של נהגים ל–58 שעות שבועיות, שהן המקסימום המותר בחוק שעות עבודה ומנוחה, ולשנות את תקנה מס' 168, המתירה לנהגים לעבוד 68 שעות שבועיות. על אגף הפיקוח של משרד הכלכלה להטיל עונשים כבדים על מנהלי חברות ההובלה בשל חריגה של נהגים משעות עבודה המותרות ונהיגה ברכב פגום ובלתי בטיחותי, בתוקף אחריותם השילוחית.

לבסוף, צריך לשים קץ לרדיפה של נהגים שיוזמים התאגדות לצורך הגנה על זכויותיהם ושיפור תנאי עבודתם. ועדי נהגים פעילים יכולים להיות שותפים בהטמעת טכנולוגיות מתקדמות, בשיפור מקצועיות הנהגים, ולתרום לתרבות נהיגה חדשה ובטוחה.

למאמר בדה מרקר

 

 

עוד

ענף הסיעוד

הישג חשוב למען ארגון עובדים ולעובדי אקים ירושלים

בית הדין לעבודה בירושלים המליץ הבוקר לעמותת אקים ירושלים לחזור אל שולחן המו"מ עם ארגון מען במטרה להגיע לחתימה על הסכם קיבוצי. הדיון התקיים אחרי שאקים ירושלים הודיעו באמצע מרץ באופן חד צדדי על הפסקת המו"מ.

המשך
ענף הסיעוד

עמותת אקים ירושלים פוצצה את המו"מ עם 'מען-ארגון עובדים' ומסרבת להסכם קיבוצי

מחר יום ד', 7.5 יקיים בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, דיון בבקשת צד שהגיש מען נגד עמותת אקים ירושלים, וזאת בדרישה שהעמותה תחזור לשולחן המו"מ הקיבוצי. עוד דורש מען בבקשה שהעמותה תחדל באופן מיידי מהפעלת נוהל פסול בכל הנוגע להעסקת עובדים בשעות הלילה.

המשך
פרויקט מזרח ירושלים

כל עובד זכאי להפרשות לפנסיה – אל תוותרו על הזכות הזו

עווני הגיע ליום קבלת קהל במשרד מען בירושלים וביקש שנבדוק אם הוא אכן מקבל את כל זכויותיו. כאשר הצוות של מען בחן את התלושים שלו התברר שבמשך למעלה משש שנות עבודתו, המעסיק לא הפריש ולו שקל אחד לקרן פנסיה.

המשך
עובדים ועובדות פלסטינים

מניעת הכניסה של עובדים פלסטינים מעכב פרוייקטים בחודשים ארוכים וגרם לאבדן הכנסות לענף הבניין בהיקף של 131 מליארד ש"ח

התאחדות בוני הארץ שמייצגת את קבלני הבניין הגדולים פנתה לאחרונה לרה"מ נתניהו בדרישה לפעול לפתרון המצוקה הקשה בענף הבניין. לפי הסטטיסטיקה שצורפה למכתב, מורגש עיכוב בסיום פרוייקטים ומסירת דירות באתרי הבנין בממוצע בשמונה חודשים.

המשך

אנא כתבו את שמכם המלא, טלפון ותיאור קצר של נושא הפנייה, ונציג\ה של מען יחזרו אליכם בהקדם האפשרי.

رجاءً اكتبوا اسمكم الكامل، الهاتف، ووصف قصير حول موضوع توجهكم، ومندوب عن نقابة معًا سيعاود الاتصال بكم لاحقًا








כארגון שמחויב לזכויות עובדים ללא הבדלי דת, גזע, לאום, מגדר או מקצוע - דמוקרטיה היא נשמת אפינו.
מען מתנגד בחריפות לחוקי ההפיכה המשטרית שממשלתם הקיצונית של נתניהו, לוין, בן גביר וסמוטריץ' מנסה לכפות.

ללא דמוקרטיה אין זכויות עובדים,
כשם שארגון עובדים לא יכול להתקיים תחת דיקטטורה.

רק ניצחון המחנה הדמוקרטי יאפשר לפתח דיון בשאלה הפלסטינית, ולהגיע לפתרון אלטרנטיבי לכיבוש ולאפרטהייד, תוך הבטחת זכויות אדם ואזרח לכל, ישראלים ופלסטינים כאחד. כל עוד משטר האפרטהייד מתקיים, המחנה הדמוקרטי לא יצליח להביס את הפשיסטים הישראלים. לכן מען פועל לצרף את החברה הערבית והפלסטינית למחאה.

אנו מזמינים אותך:

לצעוד איתנו בהפגנות ולבנות אלטרנטיבה איגוד מקצועית, יהודית-ערבית דמוקרטית בישראל. הצטרפו היום לקבוצת הווטסאפ השקטה שלנו "צועדות/צועדים עם מען במחאה"

להצטרף למען ולאגד עובדים במקום העבודה שלך . קראו כאן איך מתאגדים במען.

לעקוב אחרי העבודה של מען ברשתות החברתיות