לאחר כשנה של גידול ירקות בשיטה ההידרופונית על קירות בתים וגדרות, חמש בוגרות של קורס ההידרופוניקה מבאקה אלגרביה ומברטעה התחילו למכור חסות טריות, טעימות, ללא שום ריסוס וכימיקלים, לבעל מסעדה מברטעה. היה זה הישג ראשון לאחר כשנה של התנסות, כצעד ראשון לקראת הפיכה מצרכניות של ירקות מאכל למגדלות נלהבות, שיוצרות מקור הכנסה חדש לבית.
נג'מה כבהה, אשת חינוך ומנהלת גן ילדים לחינוך מיוחד בברטעה משתתפת בפרויקט ומפעילה מערכת הידרופונית בגן הילדים. את התוצרת שהיא וילדי הגן מגדלים במערכת היא מוכרת ל Crispy b&c, מסעדה מקומית בברטעה. "תוך כדי ההתנסות בגידול ירקות בשיטה ההידרופונית נחשפו ילדי הגן לתהליך הגידול של הירק מהזרע ועד לצלחת. זוהי הזדמנות ללמידה משמעותית שמפתחת את הוויסות החושי, הרגשי והתחושתי של התלמידים. היום התקדמנו בפרויקט לשלב השיווק של התוצר מהמערכת, לאחר שהשתמשנו בירקות בגן ולקחנו אותם הביתה למשפחה."
בעל המסעדה, בקר כבהה, רוכש את התוצרת באותו מחיר שהוא רכש מהספק הקודם שלו. "אנחנו תומכים בכל פרויקט שתומך בקידום מעמד האישה וכל תמיכה שקשור בקידום החברה, היהודית והערבית. אנחנו תורמים לגם לעמותות שעוזרות לחולי סרטן, ולאחרונה תרמנו למחלקת הקורונה בבית החולים. אם אני יכול לעזור לפרויקט על ידי רכישה של חסה למסעדה אני עושה זאת בשמחה."
המגדלות הן בוגרות פרויקט ההידרופוניקה של מען – ארגון עובדים וסינדיאנת הגליל לסחר הוגן. במהלך הפרויקט למדו הנשים את עקרונות הגידול ההידרופוני, בנו מערכות בביתן והתנסו בגידול מגוון ירקות בעונות השנה השונות וכיצד להתמודד עם מזיקים. אופן הגידול ההידרופוני מאפשר לא רק לגדל מזון נקי וזול יותר, הוא גם מייתר את השימוש בשטחי אדמה גדולים ובכוח אדם רב, וחוסך הרבה מים. הוא מאפשר לנשים להפוך מצרכניות ליצרניות מזון, לספק לעצמן ולמשפחותיהן מזון נקי ואיכותי, ולמכור את תוצרתן.
המגדלות נעזרו באפליקציה שפותחה במיוחד על ידי חברת Hydroponic Network עבור הפרויקט. האפליקציה סיפקה למגדלות מכשיר למדידה ומעקב אחר איכות וטמפרטורת המים ובריאות הגידולים וסיפקה ליווי מקצועי לאורך כל שלב הגידול. שיתוף הפעולה מאפשר לנשים להתנסות ולהתמקצע בטכנולוגיה חדשנית בתחום החקלאות האורבנית בעוד המיזם יכול לבדוק את היעילות של הפלטפורמה החדשה בשימוש על ידי קהילה.
המגדלות נחשפו ליתרונות שיטת הגידול הזו, שהיא מהירה וזולה יותר לעומת החקלאות המסורתית, כאשר התוצרת יותר טרייה, טעימה ובריאה. הן גם הפכו לשגרירות של חשיבות השמירה על הטבע והסביבה, אוויר נקי, קיימות כלכלית, ובנוסף למשבר האקלים. זאת בנוסף לפיתוח וקידום הכלכלה המקומית בישובים הערבים, ומתאים מאוד לנשים.
ליצירת קשר והצטרפות לפרוייקט ליחצו כאן